De afgelopen tijd zie ik steeds vaker de functie growth hacker voorbij komen. Alhoewel ik toch al een geruime tijd in de digitale wereld werkzaam ben, was het mij niet helemaal duidelijk wat een growth hacker precies doet. Tijd voor een deepdive!

Growth hacking is geen toolkit 

De functie growth hacker is ontstaan doordat het gat tussen marketeers en developers te groot was geworden. marketeers staarden zich vaak blind op doelstellingen die niet direct door te meten waren naar sales, denk bijvoorbeeld aan de doelstelling merkbekendheid. Developers werden vaak gezien als een aparte afdeling die niets te maken hadden met de marketing afdeling. Kortom er was behoefte aan een schakel tussen deze twee werelden.

Klinkt logisch, maar wat doet een growth hacker precies? Een growth hacker is een werknemer die slechts een doel voor ogen heeft: het stimuleren van groei. Eigenlijk zou je het kunnen zien als een marketeer die alle traditionele marketing links laat liggen en zich enkel richt op activiteiten die testbaar, meetbaar (ROI) en schaalbaar zijn. Vaak hebben growth hackers om deze reden een technische achtergrond. Maar volgens schrijver Ryan Holiday kan iedereen een growth hacker worden. Het allerbelangrijkste is om growh hacken te zien als een mindset en niet te zien als een toolkit.

Growth hacking voor dummies

Stap 1: Perfect Product Fit

Cliché maar waar, het begint allemaal met een goed product. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram. Het platform is ooit begonnen als een location-based platform genaamd Burbn. Hierbij was het optioneel om een foto te uploaden. Na verloop van tijd kwamen de oprichters erachter dat juist de fotosectie en de filters ontzettend veel gebruikt werden. Met deze kennis in het achterhoofd besloten ze het product aan te passen naar een product waar miljoenen mensen vandaag de dag gebruik van maken: Instagram.

Stap 2: Op zoek naar jouw growth hack

Dat klinkt heel vaag, maar dit zou van alles kunnen zijn. Focus je op een specifieke doelgroep, het mag uiteraard ook gericht zijn op bestaande klanten want hé groei = groei. Een voorbeeld van een slimme growth hack is de samenwerking tussen eBay en Gogo (WiFi provider). Op de vluchten van Delta en Virgin America flights bood eBay reizigers de mogelijkheid om gratis naar de eBay website te surfen. Dit leverde duizenden potentiële bezoekers op.

Stap 3: Creeër viraliteit

Een viral is 9/10 keer niet gebaseerd op geluk maar is van te voren bedacht door marketeers. Een mooi voorbeeld hiervan is de integratie tussen Spotify en Facebook. Men zag welke muziek hun vrienden luisterden en dachten toen, Hey, misschien moet ik dit ook proberen! Een ander voorbeeld is Apple die standaard ‘verzonden vanaf mijn Iphone’  toevoegt bij het versturen van een e-mail.

Stap 4: Blijf optimaliseren

Stel jouw belangrijkste matrix op voor groei en focus je hierop. Ga dus niet stilzitten na een succesvolle growth hack maar blijf continu op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden om te vernieuwen en te optimaliseren. Zo heeft Uber de stap gemaakt om zich meer te richten op bestaande klanten in plaats van zich blind te staren op nieuwe klanten. Aan het einde dag maakt het natuurlijk niet uit waar de omzet vandaan komt, als er maar groei zichtbaar is.

Conclusie 

Growth hacken is een mind-set en kan toegepast worden op ieder project, groot of klein. In principe zou iedereen het moeten kunnen, al hebt je natuurlijk met een klein beetje technische kennis wel een voordeel.

Mocht je nog veel meer willen weten rondom growth hacking, bij de Growth Tribe Academy in Amsterdam kun je een cursus growth hacking volgen.

Geen tijd of geld voor een cursus? Het boek Growth Hacker Marketing van Ryan Holiday is een absolute aanrader. Je kunt het boek hier bestellen.