Naast het feit dat je heel specifiek doelgroepen kunt bereiken, is social media advertising voor ondernemers tevens een goedkope manier om mensen te bereiken. Vaak worden losse advertenties gepromoot, maar dat kan veel slimmer….

Stop met losse postings en bouw een funnel!


Waarom? Ruim 70% van de doelgroep die je bereikt scrolt voorbij jouw advertentie + je advertentie wordt gemiddeld minder dan 3 seconden bekeken. Maar hoe zorg je er dan toch voor dat je de juiste personen bereikt en het juiste resultaat behaald uit je advertenties? Het meeste effect behaal je door het maken van een advertising funnel, hoe je dat het beste aanpakt leg ik hieronder uit.

Think-Feel-Do

Een social advertising funnel kun je het beste opbouwen op basis van het bovenstaande Think-Feel-D0 model.

  1. Think: advertenties gericht op naamsbekendheid
  2. Feel: advertenties gericht op likes en betrokkenheid
  3. Do: advertenties gericht op conversies

De think fase – Awareness

In deze fase vertel je in je advertentie wie je bent, wat je doet en toon je aan wat jouw unique buying reason is.

Doelgroep: jouw doelgroep op basis van specifieke demografische gegevens en interesses

Doel: Awareness
Je creëert awareness door duidelijk te laten zien weet wie je bent, wat je doet en waarom ze voor jou moeten kiezen. In het onderstaande voorbeeld van Coolblue claimen zij de experts zijn op productniveau door bij productintroducties aanwezig te zijn.

Feel fase – Consideration

Door gebruik te maken van engaging content betrek je de eerder bereikte doelgroep bij je merk. Dit heeft direct als gevolg dat jouw product of dienst top of mind is bij de doelgroep. Ze vinden je grappig, interessant en uiten dit door bijvoorbeeld in de vorm van een like, comment of share. Zeker in de aanloop naar de conversie fase toe, is dit een belangrijke tussenstap.

Doelgroep: de eerder bereikte doelgroep tijdens de think fase.

Doel: Engagement
Ervoor zorgen dat de eerdere bereikte doelgroep interactie heeft met de content en een merkvoorkeur ontwikkeld voor jouw product of dienst. In het onderstaande voorbeeld speelt Coolblue hier goed op in, een originele Coolblue verpakking in combinatie met een grappig copy. Erg slim, want geef toe.. ook jij zou uitkijken naar een pakketje van Coolblue!

Do fase – Conversies

De laatste stap in de funnel is gericht op conversies. Let wel, een conversie hoeft niet altijd direct sales te zijn, een conversie kan ook een registratie zijn op een nieuwsbrief, of een pre-registratie voor een product.

Doelgroep: de eerder bereikte doelgroep tijdens de think fase en feel fase.

Doel: Conversies
In deze fase zorg je ervoor dat de eerdere bereikte doelgroep actie onderneemt en jouw gestelde doel bereikt. Wees hierin realistisch.. Een auto verkopen vanuit een Facebook advertentie is uiteraard geen realistisch doel. In het onderstaande voorbeeld van Coolblue is het einddoel pre-orders verzamelen. Door slim gebruik te maken van re-targeting op de eerdere fases kan Coolblue het aantal pre-orders stimuleren. 

Uiteraard is het bovenstaande een korte basis uitleg en komt hier van alles nog bij kijken; pixels, custom audiences, lookalike audiences etc. Mocht je daar meer over willen weten, neem gerust contact met me op!